August 02, 2011

Rosak Bahasa Melayu Woi!!

aku suka blogwalking lately... kalau aku masuk blog budak-budak sekolah, aku rasa pening nak baca... nak kata bahasa melayu memang jauh sekali lah.. nak kata singkatan pun tak jugak... tapi tak semua lah.. ada tu memang aku respect habis.. umur masih belasan tahun tapi pemikiran matang.. ayat yang mereka guna pun sedap aku nak baca.. aku faham ada orang suka guna singkatan.. yelah.. kalau tak, tak ada lah SMS (Short Message Service).. tapi adik-adik ku.. janganlah sampai guna bahasa macam ni.. check it out!!

ad dx ml0t cm gmpng !!!
bpk myrap !!!
cite bkn2 psl aqu , sl mmbe2 aqu sme .. aqu ta cite pape sl dye ,,
dye ingt aqu apew !!!!
alarh ,, mmg ta lme awh dx t0o ..
sial awh !!!!!!!
smlm n ary niyh ..
ary ynx plng sdey ..
eemmm
sdeyyyy cccggt !!!!! 
apew nux uat eqk ..

adakah readers yang baca blog aku ni faham apa yang adik ni nak cakap? ambil masa yang lama betul aku nak faham... biar aku translate balik ye... ni pun setelah merujuk kat kawan.. hahaha..

ada budak mulut macam gamp**g
bapak menyirap (maksudnya marah sangatlah!! hot gitu)
cerita bukan-bukan pasal aku, pasal member aku semua
aku tak cerita apa-apa pasal dia
dia ingat aku apa
alah.. memang tak lama lah budak tu
s**l lah..
semalam dengan hari ni..
hari yang paling sedih..
sedih sangat..
apa nak buat ek?

adoilah... aku tak ada lah nak suruh adik-adik ni menaip guna bahasa A. Samad Said.. tapi cukuplah sekadar guna bahasa yang kami pembaca ni mudah nak baca dan faham apa yang adik nak sampaikan... yang elok kita ikut, yang tak elok tu tak kan nak ikut juga? kononnya tulis macam tu trend baru... apa bendanya yang baru?? cantik sangat ke bila tulis macam tu?? berseni sangat ke? hahahaha... minta maaflah sangat.. rasanya.. kami yang dewasa ni dan kanak-kanak yang baru belajar nak membaca pun tersangatlah tak faham apa yang adik nak sampaikan... 




okay.. cara paling baik.. marilah membaca bahan-bahan berilmiah ye... betulkan kosa kata masing-masing... jangan asyik menghadap laptop tengok facebook, twitter dan blog kawan-kawan... baca majalah-majalah yang bagus.. contohnya macam fokus, solusi.. banyak lagi... komik tu boleh nak baca.. sekali sekala okay lah...

“Language shapes the way we think, and determines what we can think about"
Benjamin Lee Whorf


notakaki: jika dahulu bahasa melayu bahasa yang disegani.. menjadi bahasa perantaraan di daerah kepulauan melayu.. bahasa lingua franca... tolonglah jangan rosakkan keindahan bahasa melayu tu... adik-adik mesti lagi hebat dari aku kan sejarah ni... 



6 comments:

rosatikahahmad said...

i loike!!
ko nyer post lebih kepada menasihati..
aku nyer post lebih kepada meluahkan rase tak puas hati..
sbb mmg aku tak puas ati..
tolong aku!!

iSmaZuRina said...

hmm... susah kalau dah jadi macam ni ros.. nak nasihat pun sure-sure tak jalan... dah jadi habit ni memanglah susah... huhu.. aku nak rotan je... takpun kita bakor je... hahaha

Kidrauhl's Monsta. said...

Tak semua budak sekolah tapi macam tu. Hehe ^^"

iSmaZuRina said...

ye.. betol tu myra.. tak semua macam tu.. mesti mira pun tak begitu.. hehehe.. :)

don_apis said...

nasib baik la blog kau ni bukan stail budak-budak.. kalau tidak, ambil masa nak memahami penulisan kau nanti.. ^_^

iSmaZuRina said...

tu la kan apis... huhu... tapi tak semua budak-budak macam tu.. yang gedik2 je... serabut wei... meluat pun ade...