June 11, 2011

an apple a day keeps the doctor away...


ok.. topik hari ni pasal epal... sbnrnye aku baru beli epal hr khamis hr tu... sbb tu rse mcm nk buat topik epal.. nape epal??? eh eh... ske aku la... aku nye blog kot... hihi.. korang ske epal ape?? merah ke ijo??? aku ske dua2.. ahahahaha...
sdap plak aku tgok epal dlm gmbo ni... penah x korg mse korg mkn epal, epal tu da x crunchy lg... mcm kabus2?? mesti penah kan??? mksdnye epal yg korg beli tu da lme sgt la kne petik... xfresh da ok... xsdap... manis pun da ilang.. kan kan kan???
nape epal baik untuk kesihatan??? bg mereka yg nk berdiet (aku la tu!!)... nk kurangkan gula.. yela... pakcik2 ngan makcik2 yg ade kencing manis tu kan??? yg nk nmpk muda... insyaAllah sihat selalu... epal bagus untuk mereka2..
antara khasiat epal???

  • kurang kalori... kan da kata td... xde lemak tepu yg eeewwww... xde cholesterol... tggi fiber... fiber yg tggi boley buat lemak yg xbaik dalam usus lepas korg mamam tu tak diserap masuk dalam badan... jd lemak tu jadi taik... jgn duk nk mkn oat je... mahal tau.. ape kata try epal plak.. hehe
  • banyak vitamin C dan beta carotene... korang tau la... dua2 nye antioksida... penting dalam membantu menguatkan imun badan dari kuman2 dan benda2 bahaya yg boley merosakkan sel2 badan... antioksida jugak bantu untuk elak dapat kanser... paham??
  • epal juga kurang gula dari tembikai... ha.... jgn ingat sume buah baik tuk org kencing manis... jadi.. kalau org yg kencing manis tu ley le pilih epal dari buah yg lain... 



uwaaaa.... takutnye ngan kuasa sebiji epal... boley membuatkan doctor2 sedunia bankrupt... ahahahaha... literally.. tajuk kat atas ni suruh org sume mkn epal..


notakaki: mari berdiet dengan makan epal bila lapar... renung renungkan... selamat beramal... ahahahahaha....

2 comments:

Mohd. Najib Bin Halil said...

salam..ada dgr..sebiji jambu batu tu sama ngan 10 epal khasiatnye( nanti aku cari fakta ni kalo jumpe lah)...so kalo gitu kita makan jambu jek sbb dh 10 kali khasiat..apa komen ada dr.isma...

iSmaZuRina said...

salam... oo... yeke?? xde plak dgr... dua2 pun ok kot... hehehe... tp jambu lg murah ke ek?? ahahahaha